A coaching (vagy vezetői tanácsadás) egy egyre szélesebb körben terjedő tevékenység, amelynek során a coach (vagyis a tanácsadó) előremutató kérdéseivel, empátiájával, elfogadásával, visszatükröző visszacsatolásával lépésről-lépésre kibontakoztatja ügyfele értékeit, majd erőforrásait elérendő célja érdekében aktivizálja.
Helyzetfelmérés
Az együttműködés helyzetfelméréssel indul, amikor is felmérjük a kiinduló helyzetet, azonosítjuk az ügyfél kihívásait.
Tipikus coaching helyzetek
- Előléptetés
- Új munkakör
- Nagyobb felelősség
- Feszített feladatok
- Teljesítmény / eredményromlás
- Új munkahely
- Tanulásvágy, a lehetőségek kiteljesítésének igénye
- Az elért sikerek továbbvitele, a sikerek elérését lehetővé tevő tényezők beazonosítása
- “Zsákutca” feldolgozása
- Tréningek utókövetése
- Leépítések
- “Burn out”
A feltétlen bizalom kialakulásához megfelelő rapportra, kapcsolatra van szükség. Ekkor a kliens már nem csak tudja, hanem érzi: nem kíváncsiságból „faggatjuk”, vagy épp „nyomozunk utána”, hanem az ő érdekében dolgozunk.
A coaching kapcsolat jellemzői
- Kölcsönös elégedettség
- kölcsönös tiszteleten alapszik
- kölcsönös bizalomra épül
- Kölcsönös felelősség
- a kliens és a coach egyenrangú partnerként vesznek részt a folyamatban
- mindkét fél felelősséget vállal az elérni kívánt célért
- Pragmatista megközelítés
- célirányos, eredmény-érdekelt
- rendszeres visszajelzéseket alkalmaz
- Kétirányú
- a coach és a kliens is tanul
- bármelyik fél megszakíthatja a folyamatot, ha úgy érzi, hogy az nem működik.
Célok kijelölése
A következő lépésben az ügyfél a coach segítségével kijelöli az általa elérni kívánt célt, a kívánatos irányt. Itt a coach alapvetően abban segít az ügyfélnek, hogy az kijelöljön egy olyan célt, amelyet reálisan el is tud érni, illetve ami mérhető. Ezzel a coaching folyamat sikeressége is mérhetővé válik.
Döntés és kivitelezés
A coach ebben a fázisban támogatja ügyfelét, hogy minél több döntési alternatívát, lehetőséget megvizsgáljon, illetve hogy az összegyűjtött alternatívák közül melyik utat válassza. A választást követően abban támogatja ügyfelét, hogy a kiválasztott utat végig is járja, képes legyen elérni célját. Ebben a fázisban nagyon fontos a coach támogatása, hiszen a kliens legtöbbször ki kell hogy lépjen eddig megszokott komfortzónájából.
Eredmények
A coaching sorozat ideális esetben akkor zárul le, ha az ügyfél elérte az általa kitűzött célt. A megfelelő ünneplést követően megtörténik a kapcsolat lezárása.
A coaching-tól várt eredmények
- A személyiség erősítése, fejlesztése, az egyénben rejlő fejlesztési lehetőségek feltárása.
- A folyamat végére partnerünk saját maga képes azonosítani elakadásait, képes saját magát fejleszteni külső segítség nélkül.
- Képes felismerni az új lehetőségeket: képes új utakat találni, új viselkedéseket kialakítani, s ebbenmásokat segíteni.
- Képes erőforrásainak jobb beosztásával a stresszt kezelni.
- Képes az új kihívásoknak megfelelni.
Ha úgy gondolod, Neked is tudunk coaching-gal segíteni, írj az info kukac lajtorjastudio.hu címre vagy hívj minket a 30/364-0-364-es számon.