Tudástár -ismeretterjesztő, felvilgosító cikkek

Hiperaktivitás, figyelemzavar

Gyerekeink közül sokan óvodás vagy iskolás korban impulzívan, olykor agresszívan, figyelmetlenül viselkednek környezetükkel, vagy saját magukkal szemben. Jóllehet saját maguk is érzékelik ezt és igyekeznek feltűnő viselkedésükön változtatni, „megjavulni”, a következő hasonló helyzetben mégis azonnal visszaesnek régi viselkedésmintájukba, újra és újra elvesztik önmaguk felett a kontrollt.

 

A köztünk élő nyugtalan, nyüzsgő, örökmozgó csemeték komoly fejfájást okoznak szüleiknek, a családjuknak. Óvodában, iskolában különösen megnehezítik a pedagógusok dolgát. Igen gyakran már óvodás korban – vagy még korábban – ezeket a kicsiket hiperaktívoknak bélyegzik. Pedig nem minden izgő-mozgó gyerek hiperaktív az orvosok, pszichiáterek megállapítása szerint. Akiknél viszont figyelemzavar és impulzivitás is megfigyelhetőek, azok valószínű a hiperaktivitás.

 

Hiperaktivitás, figyelemzavar, viselkedészavar

A hiperaktivitás, figyelemzavar tünetei különböző életkorban más-más módon jelentkezik.
 

  • Csecsemőkorban megfigyelhető az alvászavar: keveset alszik a baba. Gyakran, sokszor szopás közben is sír. Már ekkor nagyon mozgékony, ingerlékeny, nyugtalan.
     
  • Kisgyermekkorban folyton mozog, szinte mindig szalad-rohan (sohasem sétál). A hiperaktív kisgyerek sokszor meg is sérül a gyengébb mozgáskoordináció és figyelemzavar miatt. Az alvászavarok ebben az életkorban is jellemzőek: nyugtalanul és rövid ideig alszik. Sokat, „folyton” beszél. A hiperaktív kisgyerekre sokszor nagyon nehéz vigyázni: nagyon impulzívak, így önmagukra (is) veszélyesek. Jellemző rájuk a szétszórtság, figyelemzavar: játékban felületesek, félbehagyják az elkezdett játékot, mint egy pillangó, mindig máshová „száll” a gondolatuk, külső ingerek nagyon könnyen elterelik figyelmüket. A környezettől sokszor kikövetelik a figyelmet – a módszer lényegtelen (lehet rendetlenkedés is), de kikényszeríti, hogy rá figyeljenek.
     
  • Iskolás korban sűrűsödnek csak igazán a problémák: a tanórán is mocorog, ficánkol az iskolapadban, bohóckodik a tanórán….Nincs előrelátása a jövőre vonatkozóan a tettei következményeiről. Nehéz vele egyezséget, kompromisszumot kötni. Folyton beszél, mások szavába vág. A figyelemzavar is sokszor megfigyelhető: a hosszabb, bonyolultabb feladatokat félbe szakítja, kapkod, mindenbe belekezd, de semmit sem fejez be. Az hiperaktív tanulók észlelése ugrándozó. Ezek a nebulók ugyan igen jó a megfigyelő készsége, mégis a hiperaktivitás miatt nehezen irányítják figyelmüket. Mindenben felületesek, koncentrációjukat az óriási ingeráradat folyamatosan „elsodorja”. A hiperaktív iskolásnak nincs önkontrollja, az „itt és most”-ban él, képtelen kivárni a sorát, előbb beszél, cselekszik, aztán gondolkodik. A társas kapcsolatokban igen erősen megpróbálja akaratát keresztülvinni, látszólag basáskodik mások felett, társai általában nem kedvelik, kívül reked a társaságon, osztályon.
     
  • Serdülő korban már megtanult a padban ülni, de fészkelődik, kalimplál a széken, dobol a kezével, tehát még mindig izeg-mozog, de már csökken a hatalmas „mozgáséhsége”. A figyelemzavar is még megfigyelhető, de az is csökkenőben van. Sőt! Néha megdöbbentően el tud mélyedni dolgokban. Összességében jobban tud már bánni önmagával, impulzivitásával.
     
  • Felnőtt korra a hiperaktív tünetek sokszor „átalakulnak”, enyhülnek, megszűnni látszanak – bár kutatások szerint valójában megmaradnak. Viszont a rengeteg korábbi életszakaszokból hozott sérülés, kudarc emléke, rárakódott viselkedésminta megkeseríti a hiperaktív felnőtt életét. Sokuk szorongó, depressziós, csekély az önbecsülése, nehézségei vannak az emberi kapcsolatokban, elhelyezkedésben.

Sokszor kézzel foghatóan is fennmaradhatnak a tünetek: nyugtalanság, hamar lesz zaklatott, csekély önkontroll, impulzivitás. Ebből munkahelyi konfliktusok származnak, gyakori munkahelyváltás, átlagostól több balesetet szenved el, karambolozik. Bár szerencsére a hiperaktív felnőtt korára már megtanulta, hogy előnyös tulajdonságaival hogyan tudja (legalább részben) kompenzálni a nehézségeket.

 

A hiperaktivitás-figyelemzavar kezelése

A figyelemhiányos hiperaktív gyermekek kezelése akkor tűnik a leghatékonyabbnak, ha a viselkedésterápiát diétával is kiegészítik a szülők. Számos kutatás talált összeföggést a nyugati típusú étrend és a hiperaktivitás-figyelemzavar között. Ezekben a megfigyelésekben az “egészséges diéta” friss zöldségekben és gyümölcsökben gazdag étrendet jelent, teljes kiőrlésű gabonával, és halakkal, magas omega-3 zsírsavtartalommal, rosttal és folsavval. A „nyugati” típus jellemzője ugyanakkor a tartósítószer, a kémiai kezelés, a fagyasztás, a sok vörös hús, az édesség, a magas, főként telített zsírtartalom, a finomított cukor és a sok só volt. Pontosan ez utóbbi jellemzők mellett találták a betegség nagyobb arányát. Források: 1., 2., 3.

 

Hiperaktivitás az iskolában

Az iskolában a figyelemzavar, hiperaktivitás gyenge teljesítményt eredményez. A hiperaktív tanulók teljesítménye elmarad az életkora és értelmi képességei alapján elvárható teljesítménytől. Feltűnő viszont, hogy ha kétszemélyes helyzetben elnyeri a figyelmet (és a partner elfogadó vele szemben), akkor a hiperaktív nebuló is jól teljesít. Ám ez a helyzet az iskolában nem, vagy csak igen ritkán fordul elő, hisz az iskolások napjuk nagy részét egy osztályteremben töltik. Ott pedig folyamatosan alkalmazkodniuk kell szabályokhoz, meg kell felelniük az elvárásoknak, előírásoknak.

 

A nevelők szerint minden problémának az a gyökere, hogy diákjuk szófogadatlan, lusta, nem akar tanulni. A valóság persze más (legalábbis eleinte). A hiperaktív diák nagyon akar. Aztán elfogadja, azonosul a környezet véleményével és már ő maga is úgy véli, hogy ő bűnös, rossz, buta. Kilátástalan, reménytelen számára a helyzet. Önértékelése negatív lesz, ami később testi tünetet is ölthet: has-, fejfájás, felnőttként depresszió.

A pedagógusok nem tolerálják a hiperaktivitást. Sokszor eszköztelenek is a tanárok, nincsenek felkészülve, felkészítve az átlagostól eltérő képességek, magatartás kezelésére, illetve a mai iskola keretei kicsik a hiperaktivitás kezelésére.

 

Hiperaktivitás csoport Nyíregyházán

Hiperaktivitás csoportot indítunk Nyíregyházán alsó és felső tagozatosok részére!

0saves
Ha tetszett, amit olvastál, kattints a megosztó gombokra, hagyj üzenetet vagy iratkozz fel RSS feedre, hogy saját Readeredben olvashasd híreinket.

Lajtorja

A nyíregyházi Lajtorja Pszichológiai és Fejlesztő Stúdióban gyerekek és felnőttek kapnak segítséget képzett pszichológusoktól, fejlesztő pedagógusoktól, logopédusoktól ahhoz, hogy teljesebb életet élhessenek. Támogatjuk őket különleges élethelyzetekben (párkapcsolati gond, várandósság, szülés, tanulási nehézségekkel küzdő gyermek, súlyos betegségből való gyógyulás), és hogy jobban megállják helyüket a munkahelyi életben (stresszklinika, coaching, anyaság és karrier)

Hagyj nekünk üzenetet!




Read previous post:
Mediáció

  A mediáció napjaink egyik leghatékonyabb vitamegoldó módszere azoknak, akik vitás ügyeiket gyorsan, a nyilvánosságot kizárva és költségkímélően szeretnék megoldani.

Close