Tudástár -ismeretterjesztő, felvilgosító cikkek

Stressz managament

Néha úgy tűnik, az ember stressz szintje egyszerűen befolyásolhatatlan tényezőkön múlik: a számlák úgyis jönnek, a nap soha nem fog 25 órából állni, a munkahelyi és családi körülmények mindig sokat fognak követelni. 

 

A fenti érzés ellenére, szerencsére jóval nagyobb kontrollal bírsz ezek fölött a tényezők fölött, mint azt gondolnád. Valójában a stressz menedzsment középpontjában annak az egyszerű ténynek a felismerése áll, hogy Te vagy a felelős az életedért. Gondolataidért, érzelmeidért, időbeosztásodért, környezetedért és problémamegoldási módszereidért eyaránt. A végső cél tehát egy kiegyensúlyozott élet, ahol elegendő idő jut munkára, kapcsolatokra, pihenésre és jókedvre, ötvözve a nyomás alatt is megfelelő teljesítménnyel és a rugalmas problémamegoldással.

 

A stressz menedzsment első lépése a stressz forrásainak felismerése.

 

Leggyakoribb munkahelyi stressz források

Tapasztalataink szerint, ügyfeleinknél az alábbi faktorok vezetnek hosszú távon teljesítmény és egészségkárosító stresszhez:

  1. Túl- vagy alulterheltség
  2. Időhiány a munka elvégzéséhez
  3. Nem egyértelmű feladat
  4. Elismerés hiánya és a büntetés aránytalansága
  5. Nincs lehetőség panaszra
  6. Sok a felelősség, de kevés döntési lehetőség
  7. Együttműködés hiánya
  8. Alacsony kontroll élménye
  9. Bizonytalanság
  10. Károsító környezet
  11. Képességek kihasználatlansága

Ezen faktorok, és a saját benne játszott szerepünk felismerése nem olyan egyszerű, mint az első ránézésre tűnik. Egy stressz napló vezetése gyakran segít ebben.

 

A stressz menedzsment következő eleme annak tudatosítása, hogyan küzdünk meg jelenleg a stresszt okozó szituációkkal és hogy ezek a megbirkózási stratégiák mennyire egészségesek. Ha nem azok, hosszú távon igen súlyos következményekhez vezethetnek: pl dohányzás, ivás, evési problémák, TV nézés, gyógyszerekkel történő ellazulás, túl sok alvás, állandó cselekvési kényszer, stb…

Végül a Lajtorja Stressz Klinikájának munkatársai segítenek abban, hogy tudsz adaptívabb, egészségesebb stressz leküzdési módokat választani.

 

Konkrét módszerek a stressz leküzdésére

1. Vágyaink és céljaink tudatosítása

 

2. Önbizalom és pozitív gondolkodás

  • Gondolataink tudatos monitorozása (naplóírás)
  • Gondolkodási torzítások felismerése
  • Negatív gondolataink megkérdőjelezése
  • kérdés technika Átkeretezés (reframing)

 

3. Konfliktus-kezelés és asszertív kommunikáció

  • Konfliktusaink megjelenítése
  • Agresszivitás nélkül, de magabiztosan (asszertivitás)
  • Önérvényesítés (kérés, egyszerű – komplex önérvényesítés, „nem”-et mondás)
  • Önérvényesítő kommunikációt segítő készségek: meghallgatás és empátia
  • 4 kérdés technika alkalmazása
  • Problémamegoldás és brainstorming

 

4. Időbeosztás (saját idő és kikapcsolódás)

  • Fontosság és sürgősség
  • Munkahelyi hatékonyság növelése
  • Ütemtervek készítése

 

5. Ellazulásra való képesség

  • Séta
  • Relaxáció
  • Jóga
  • TM
  • Művészetek élvezete, stb.

 

Ha úgy gondolod, Neked is tudunk segíteni a stresszel való egészségesebb megbirkózásban, írj az info kukac lajtorjastudio.hu címre vagy hívj minket a 30/364-0-364-es számon.
0saves
Ha tetszett, amit olvastál, kattints a megosztó gombokra, hagyj üzenetet vagy iratkozz fel RSS feedre, hogy saját Readeredben olvashasd híreinket.

Lajtorja

A nyíregyházi Lajtorja Pszichológiai és Fejlesztő Stúdióban gyerekek és felnőttek kapnak segítséget képzett pszichológusoktól, fejlesztő pedagógusoktól, logopédusoktól ahhoz, hogy teljesebb életet élhessenek. Támogatjuk őket különleges élethelyzetekben (párkapcsolati gond, várandósság, szülés, tanulási nehézségekkel küzdő gyermek, súlyos betegségből való gyógyulás), és hogy jobban megállják helyüket a munkahelyi életben (stresszklinika, coaching, anyaság és karrier)

Hagyj nekünk üzenetet!




Read previous post:
Tanulási zavarok

A nevelési tanácsadóban végzett munkám során tapasztaltak azt mutatják, hogy évről-évre nő a tanulási problémával küzdő gyerekek száma. Amennyiben azt...

Close