Pozitív pszichológia

Hogyan legyünk boldogabbak?

0
Hogyan legyünk boldogabbak?

Konkrét javaslatok, hogyan segíthet a pozitív pszichológia boldogabbá tenni a Te és családod életét!

 

Pozitív pszichológia

Pozitív Pszichológia az összefoglaló neve annak a pszichológiai irányzatnak, amely nem „beteg” emberek szenvedésének csökkentésére irányul, hanem azzal foglalkozik, hogy

 

  • hétköznapi emberek hogy élhetnek kielégítőbb életet,
  • hogyan segíthet a tudomány a kiemelkedően tehetséges embereknek.

 

A Martin Seligman nevével fémjelzett irányzat a tehetség táplálását és a normális élet fejlesztését tűzi ki tehát a pszichológia céljaként, nem csupán patológiát gyógyítását. Az ő véleménye szerint a cégek és emberek gyengeségeinek, hiányállapotainak, betegségeinek, problémás helyzeteinek, kezelése mellett legalább ugyanannyira kell foglalkozni ezek erősségeivel, ugyanannyira fontos megerősíteni az élet legjobb dolgait, mint megjavítani a legrosszabbakat.

 

A pozitív pszichológia egyik célja, hogy tudományos eszközökkel vizsgálja a pozitív érzelmek  – boldogság, hála, elégedettség – szerepét a sikeres életvitelben. Emellett azokat a módszereket igyekszik kidolgozni, amelyekkel tanítani lehet ezek előfordulási gyakoriságának növelését.

 

A kutatás másik fő területe a karaktervonások, személyes erősségek azonosítása. Teszteket, kérdőíveket fejlesztettek ki, amelyekkel azonosítani lehet, hogy ki, milyen személyes erősségekkel (pl: vezetői készség, a megbocsátás képessége, a humor, közösségi szellem) rendelkezik alapadottságként. Bebizonyították, hogy sokkal sikeresebbek leszünk, ha meglévő adottságaink fejlesztésével foglalkozunk, mintha a hiányzó erősségek pótlásába fektetünk energiát.

 

3 különböző „boldog” élet

Seligman szerint három különböző boldog, kiteljesedett élet létezik.

 

  • Kellemes élet (gyakorlatilag a hedonista élet, amit a legtöbb ember azonosít a boldogsággal)
    • sok pozitív érzelem átélése
    • azok felerősítésére való képesség, például mindfulness segítségével
  • Aktív élet (a tevékenységbe – legyen az hegymászás vagy ácsmunka, – teljesen bevonódunk, abban tökéletesen részt veszünk)
    • munkában, szülői létben kiteljesített élet
    • flow élmény (időtlenség élmény, intenzív koncentráció, erősségek maximális kihasználása)
  • Értelmes élet (amikor az ember azt érzi, hogy van értelme az életének, mindennapjainak van jelentésteli célja.)
    • erősségeit valami sajátjától nagyobb cél szolgálatába tudja állítani.

 

Technikák

Néhány javaslat Seligmantól, hogyan tehetünk szert nagyobb boldogságra saját életünkben, hogyan tudjuk a három különböző boldog élet lehetőségét, erősségeink tárházát jobban kihasználni:

 

Mindfulness

Sajátítsuk el a mindfulnesst, amelynek segítségével képesek leszünk pozitív érzelmeinket jobban megélni. Jó kiindulópont lehet Jon Kabat Zinn könyve: Bárhová mész, ott vagy.

 

Egy kellemes nap

Próbáld ki, megéri: következő szombatod tervezd meg úgy, hogy a lehető legkellemesebb legyen. Szervezz olyan tevékenységeket, amelyre már régen vágysz, ami a lehető legtöbb örömmel tölt el. 

 

Hálaadás

Most csukd be a szemed, és próbálj meg visszaemlékezni egy kiemelkedő jelentőségű emberre, aki megváltoztatta életed és soha nem tudtad neki igazából megköszönni. Élő emberre gondolj! Ha ezzel megvagy, határozd el, hogy változtatsz ezen. Írj egy körülbelül 300 szavas levelet, amiben elmondod, milyen hatással volt életedre és hogy mennyire hálás vagy ezért. A levelet ne add postára! Hívd fel, ne mondd meg hogy miért és kérj egy személyes találkozót. Látogasd meg, és olvasd fel neki személyesen 300 szavas hozzá írt leveledet. A vizsgálatok szerint igen komoly hatása van ennek a gyakorlatnak: 1 héttel, egy hónappal, 3 hónappal később is jelentősen boldogabbak, kevésbé depressziósak azok, akik felolvasták és akik hallgatták a hálaadást.

 

Erősségek randija

Szervezz pároddal olyan randit, amely alkalmával mindketten legjobban tudjátok használni erősségeiteket! Igen komoly kapcsolaterősítő hatása van. Ha tudtok angolul, kitölthetitek a 240 kérdésből álló VIA kérdőívet, amely segít, hogy jobban tisztában legyetek erősségeitekkel.

 

Bekötött szemmel…

A kutatások azt mutatják, hogy az ízlelés segít pozitív érzelmek, a tudatosság, az öröm és az elköteleződés megélésében. Nagyon könnyű olyan alap dolgokat, mint az étkezést, hangokat eleve adottnak venni. Nézzük, mi történik, ha másképp csináljuk!

 

Kipróbálhatod, hogy bekötöd partnered szemét, körbefurikázol vele a városon, és elviszed egy jó étterembe. Az ételt akár mutogatással is megrendelheted, hogy ne tudja, mit hoznak ki neki. Amikor a fogás megérkezik, próbálja meg szeme használata nélkül, érzékei segítségével kitalálni, mi lehet az – kis falatkákkal akár etetheted is. Természetesen ugyanez otthon is kipróbálható, bár a környezetet (pincérek, járókelők, taxis) általában nagyon jó kedvre deríti a bekötött szemmel találgatás elementáris öröme.  🙂

 

Emberbaráti tett

Amikor az ember valami vidám, vicces, szórakoztató dolgot művel, annak hatása hamar elmúlik. Az altruisztikus, önzetlen, emberbaráti, áldozatkész tevékenység hatása ehhez képest jóval tovább tart. Próbáld ki még ma!

 

Pozitív pszichológia

Pozitív pszichológia

 

Elégedettség

Seligman szerint az élet elégedettségéheznek növeléséhez hosszú távon szinte nincs hozzájárulása a kellemes dolgoknak. A kutatások szerint a jól-lét legfontosabb összetevője az értelmes élet. Az életben megélt kellemesség csak akkor válik lényegessé, ha a másik kettő, vagyis az értelmes és az aktív élet megvan. Ez az elégedettségi készség különbözik attól, hogy valaki nem depressziós, nem ideges, nem dühös – ezeket maximum nullára lehet csökkenteni. A boldogság, kellemes, értelmes élet képességei nem a szenvedés elengedéséről szólnak.

 

Pozitív pszichológia források

http://www.youtube.com/watch?v=9FBxfd7DL3E

http://hu.wikipedia.org/wiki/Pozit%C3%ADv_pszichol%C3%B3gia

 

 

0saves
Ha tetszett, amit olvastál, kattints a megosztó gombokra, hagyj üzenetet vagy iratkozz fel RSS feedre, hogy saját Readeredben olvashasd híreinket.

Lajtorja

A nyíregyházi Lajtorja Pszichológiai és Fejlesztő Stúdióban gyerekek és felnőttek kapnak segítséget képzett pszichológusoktól, fejlesztő pedagógusoktól, logopédusoktól ahhoz, hogy teljesebb életet élhessenek. Támogatjuk őket különleges élethelyzetekben (párkapcsolati gond, várandósság, szülés, tanulási nehézségekkel küzdő gyermek, súlyos betegségből való gyógyulás), és hogy jobban megállják helyüket a munkahelyi életben (stresszklinika, coaching, anyaság és karrier)

Hagyj nekünk üzenetet!




Read previous post:
Adventi készülődés a Lajtorjában november 27-én.
Adventi készülődés

November 27-én, advent első vasárnapján azokat várjuk  a Lajtorjába, akiknek van kedvük velünk közösen készülődni az ünnepre. 

Close