Coaching

A coaching (vagy vezetői tanácsadás) egy egyre szélesebb körben terjedő tevékenység, amelynek során a coach (vagyis a tanácsadó) előremutató kérdéseivel, empátiájával, elfogadásával, visszatükröző visszacsatolásával lépésről-lépésre kibontakoztatja ügyfele értékeit, majd erőforrásait elérendő célja érdekében aktivizálja.

 

Helyzetfelmérés

Az együttműködés helyzetfelméréssel indul, amikor is felmérjük a kiinduló helyzetet, azonosítjuk az ügyfél kihívásait. 

 

Tipikus coaching helyzetek

  • Előléptetés
  • Új munkakör
  • Nagyobb felelősség
  • Feszített feladatok
  • Teljesítmény / eredményromlás
  • Új munkahely
  • Tanulásvágy, a lehetőségek kiteljesítésének igénye
  • Az elért sikerek továbbvitele, a sikerek elérését lehetővé tevő tényezők beazonosítása
  • “Zsákutca” feldolgozása
  • Tréningek utókövetése
  • Leépítések
  • “Burn out”
A feltétlen bizalom kialakulásához megfelelő rapportra, kapcsolatra van szükség. Ekkor a kliens már nem csak tudja, hanem érzi: nem kíváncsiságból „faggatjuk”, vagy épp „nyomozunk utána”, hanem  az ő érdekében dolgozunk.

 

A coaching kapcsolat jellemzői

  • Kölcsönös elégedettség
    • kölcsönös tiszteleten alapszik
    • kölcsönös bizalomra épül
  • Kölcsönös felelősség
    • a kliens és a coach egyenrangú partnerként vesznek részt a folyamatban
    • mindkét fél felelősséget vállal az elérni kívánt célért
  • Pragmatista megközelítés
    • célirányos, eredmény-érdekelt
    • rendszeres visszajelzéseket alkalmaz
  • Kétirányú
    • a coach és a kliens is tanul
    • bármelyik fél megszakíthatja a folyamatot, ha úgy érzi, hogy az nem működik.

 

Célok kijelölése

A következő lépésben az ügyfél a coach segítségével kijelöli az általa elérni kívánt célt, a kívánatos irányt. Itt a coach alapvetően abban segít az ügyfélnek, hogy az kijelöljön egy olyan célt, amelyet reálisan el is tud érni, illetve ami mérhető. Ezzel a coaching folyamat sikeressége is mérhetővé válik.

 

Döntés és kivitelezés

A coach ebben a fázisban támogatja ügyfelét, hogy minél több döntési alternatívát, lehetőséget megvizsgáljon, illetve hogy az összegyűjtött alternatívák közül melyik utat válassza. A választást követően abban támogatja ügyfelét, hogy a kiválasztott utat végig is járja, képes legyen elérni célját. Ebben a fázisban nagyon fontos a coach támogatása, hiszen a kliens legtöbbször ki kell hogy lépjen eddig megszokott komfortzónájából.

 

Eredmények

A coaching sorozat ideális esetben akkor zárul le, ha az ügyfél elérte az általa kitűzött célt. A megfelelő ünneplést követően megtörténik a kapcsolat lezárása. 

 

A coaching-tól várt eredmények

  • személyiség erősítése, fejlesztése, az egyénben rejlő fejlesztési lehetőségek feltárása.
  • A folyamat végére partnerünk saját maga képes azonosítani elakadásait, képes saját magát fejleszteni külső segítség nélkül.
  • Képes felismerni az új lehetőségeket: képes új utakat találni, új viselkedéseket kialakítani, s ebbenmásokat segíteni.
  • Képes erőforrásainak jobb beosztásával stresszt kezelni.
  • Képes az új kihívásoknak megfelelni.

 

 

Ha úgy gondolod, Neked is tudunk coaching-gal segíteni, írj az info kukac lajtorjastudio.hu címre vagy hívj minket a 30/364-0-364-es számon.
0saves
Ha tetszett, amit olvastál, kattints a megosztó gombokra, hagyj üzenetet vagy iratkozz fel RSS feedre, hogy saját Readeredben olvashasd híreinket.